Spelen of spellen
In dit dit kleurrijke boek van 74 blz. leer je alles over de lange en korte klanken, de ergste fout in alle dictees.
Bij het afnemen van een PI dictee vallen de meeste kinderen uit op woorden met de korte klinker als kassa, hitte, bestemming en woorden met de lange klinker als apen en beloning. (kasa, hite, besteming, aapen, belooning)
We spreken hier dan over de zwakkere spellers in de groepen 5, 6, 7, 8 en zelfs nog in de brugklas.
Met "Spelen of spellen" willen we daar iets aan doen.
Dit prachtige, uitgebreide leer- en oefenboek bestaat uit twee delen. Het eerste deel behandelt de eenvoudige woorden, het tweede gaat over de langere woorden. Een duidelijke uitleg en instructie, en maar liefst 109 oefeningen, 2 zinnendictees en 4 toetsen helpen de leerlingen zich deze stof eigen te maken.
Bovendien wordt aandacht geschonken aan zijdelingse problemen als woorden met
-ig (prettig, stevig),
-ven en -ffen (boven,boffen),
-zen en -ssen (bazen en bassen),
maar dan juist in verband met de korte en lange klinkers.
Onregelmatige woorden komen eveneens aan bod, zodat er een verdieping is van het probleem korte en lange klanken.
We gaan uit van klankgroepen in plaats van open en gesloten lettergrepen.
Dyslexie
Ook voor dyslectische kinderen is dit boek heel bruikbaar. Zij houden van regels en
structuur. Voor de zwakkere lezers en spellers zijn de grotere letters en het gebruik van kleuren aan te bevelen.
Uitleg in het kort:
Verdeel een woord in klankgroepen.
Hoor ik aan het eind van de klankgroep een korte klank?
Dan schrijf ik de volgende letter dubbel.
ba kken | ta ssen | in kla ppen | ver ta kken | ge ma kke lijk | voet ba llen |
be kken | ze ggen | ver tre kken | be ze tten | ve lle tje | be ste mming |
bo kken | tro mme len | op lo ssen | ka no nnen | be klo ppen | ver tro kken |
bu kken | ge lu kkig | uit dru kking | dru kke rij | ver du nnen | hoofd stu kken |
bi kken | ki kker tje | wi sse len | be gi nnen | kni kke ren | ont gi nnen |
Hoor ik aan het eind van de klankgroep een lange klank?
Dan schrijf ik de volgende letter enkel.
ba ken | dra ven | ver ha len | ha gel slag | to ma ten | vul ka nen |
be ken | re gen | ver de len | re ge nen | ont le den | af de ling |
ko ken | vo gel | mo ge lijk | ver ho gen | pi lo ten | ver do ven |
mu ren | mi nu ten | bor du ren | stu de ren | mu zi kaal | su per markt |
Maar let op:
De lange klinkers zijn aa ee oo uu
Maar achteraan de klankgroep mag je maar één klinker schrijven.
Niet zo: Ik gaa een brood koo pen.
Maar: Ik ga een brood ko pen.
REGEL
Hoor ik achteraan twee?
Eén doet niet meer mee!
Hoor ik aan het eind van de klankgroep een tweetekenklank?
Dan schrijf ik de volgende letter enkel.
ij | kij ken |
ei | rei ken |
ui | kui ken |
ou | hou ten |
au | pau ken |
eu | keu ken |
ie | zie ken |
oe | koe ken |
Uitzonderingen
Aan het eind van een klankgroep, dus ook aan het eind van een woord staat altijd één klinker.
Maar bij de volgende woorden staan er twee.
thee nee fee vee tree zee mee snee twee slee dictee idee toffee trofee dominee
Hee ren veen Hoo ge veen Vee re goo che laar goo che len goo chem goo che merd
Struikelwoorden
Wel een korte klinker, maar geen dubbele medeklinker daarachter.
Dat heeft vaak te maken met de klemtoon, die dan NIET op de korte klinker valt.
haviken perziken lobbesen lemmeten kapitein abonnee alarm balustrade macaroni.
Wil je dit uitgebreid oefenen?
Op papier: spelen of spellen
Digitaal en gratis: op www.meesterklaas.nl