Woordsoorten
Kun jij elk woord al een naam geven?
Een prachtige voorbereiding op de eindtoets van het basisonderwijs en op het voortgezet onderwijs.
Een boek samenstellen over woordsoorten. Dat betekent: keuzes maken. Wat overigens ook geldt voor het gebruiken ervan.
Over de keuzes van de samenstellers het volgende:
- werkwoord
We noemen zelfstandige werkwoorden en hulpwerkwoorden natuurlijk wel, maar in de oefeningen zijn we er tevreden mee, wanneer een leerling alle werkwoorden (persoonsvorm, voltooid deelwoord, infinitief) in een zin kan aangeven. Dat is immers van groot belang voor een correcte werkwoordspelling.
Voor het koppelwerkwoord is er een apart hoofdstuk.
- bijvoeglijk naamwoord
We beperken ons niet tot het kunnen herkennen ervan. Vooral ook ter ondersteuning van de werkwoordspelling geven we veel aandacht aan o.m. het als bijvoeglijk naamwoord gebruikte voltooid deelwoord: Hij bemestte de grond met bemeste tuinaarde.
Met een aantal extra oefeningen die u in een woordsoortenboek wellicht niet zou verwachten. Ook elders zult u (nuttige) extra's tegenkomen.
- bijwoord
Het herkennen van bijwoorden (vooral ook het verschil met het bijvoeglijk naamwoord) lijkt ons belangrijk in verband met het vreemdetalenonderwijs. Denkt u aan het Engels:
a quick walk walking quickly
Wij maakten dus onze keuzes. Doet u dat als gebruiker gerust ook. Bepaalde oefeningen (aan het eind van een hoofdstuk) kunt u of overslaan of gebruiken om te differentiëren. Dat geldt in feite ook voor enkele hoofdstukken. Misschien vindt u het bijvoorbeeld niet nodig om het met uw leerlingen over het wederkerend en wederkerig voornaamwoord te hebben. Wat het tussenwerpsel betreft: dat hebben we opgenomen voor de echte 'liefhebber' …
We gaan ervan uit dat u snel uw weg zult weten te vinden in Woordsoorten.
Download de bloemlezing voor een eerste indruk.