Spelen of spellen
Uit eigen ervaring en uit onderzoeken blijkt dat 20% van alle fouten wordt gemaakt in de verdubbeling van de medeklinker, zoals programa i.p.v. programma.
Iets minder fouten worden gemaakt in de tegenhanger hiervan: belooning i.p.v. beloning.
We spreken hier dan over de zwakkere spellers in de groepen 5, 6, 7, 8 en zelfs nog in de brugklas.
Met "Spelen of spellen" willen we daar iets aan doen.
Dit prachtige, uitgebreide leer- en oefenboek bestaat uit twee delen. Het eerste deel behandelt de eenvoudige woorden, het tweede gaat over de langere woorden. Een duidelijke uitleg en instructie, en maar liefst 109 oefeningen, 2 zinnendictees en 4 toetsen helpen de leerlingen zich deze stof eigen te maken.
Bovendien wordt aandacht geschonken aan zijdelingse problemen als woorden met
-ig (prettig, stevig),
-ven en -ffen (boven,boffen),
-zen en -ssen (bazen en bassen),
maar dan juist in verband met de korte en lange klinkers.
Onregelmatige woorden komen eveneens aan bod, zodat er een verdieping is van het probleem korte en lange klanken.
We gaan uit van klankgroepen in plaats van open en gesloten lettergrepen.
Dyslexie
Ook voor dyslectische kinderen is dit boek heel bruikbaar. Zij houden van regels en
structuur. Voor de zwakkere lezers en spellers zijn de grotere letters en het gebruik van kleuren aan te bevelen.